Kategorie artykułów

Sakrament małżeństwa (37)
Celebracja aktu małżeńskiego (45)
Miłość ludzka w planie Boga (69)
Czystość przedmałżeńska (15)
Płodność i planowanie dzieci (36)
Początek życia ludzkiego (10)
Wychowanie seksualne dzieci (10)
Orgazm (18)
Inicjacja, gra wstępna (33)
Ciąża i diagnostyka prenatalna (12)
Leczenie niepłodności (11)
Wstrzemięźliwość seksualna (42)
Poronienie (4)
Menopauza (5)
Choroby, trudne sytuacje (67)
Masturbacja (15)
Pornografia (13)
Seksoholizm (9)
Środki antykoncepcyjne (29)
In vitro (11)
Syndrom poaborcyjny (7)
Modlitwy małżeńskie (6)
Pożądliwość serca (54)
Podejście do grzechów seksualnych (57)
Historia i nowoczesność (35)
Stereotypy (51)
Zdrada (11)
Historie z życia (43)
O nas Kontakt

WESPRZYJ NAS

Pobieranie nasienia w celu leczenia niepłodności

Pobieranie nasienia w celu leczenia niepłodności

Badanie nasienia jest standardową procedurą diagnostyczną podczas leczenia niepłodności małżeńskiej, równolegle z badaniem hormonalnym i ginekologicznym kobiety. Kościół uznał takie badanie za uzasadnione i potrzebne, dające szansę skuteczniejszego leczenia niepłodności i doczekania się przez małżonków upragnionego potomstwa.

 

Jeżeli Kościół uznaje za dobre i potrzebne badanie nasienia (zgodnie z opinią medyczną), to znaczy, że dopuszcza możliwość jego pobrania. Jest to logiczna konsekwencja uznania takich badań za potrzebne dla małżonków.

Pobrać nasienie można w różny sposób – przez masturbację, poprzez stosunek przerywany, użyć prezerwatywy silikonowej podczas stosunku seksualnego (z lateksu się nie nadaje z racji właściwości plemnikobójczych), test postkoidalny (pobranie plemników z pochwy wraz ze śluzem szyjkowym żony), a nawet w sposób najbardziej inwazyjny – poprzez dokonanie biopsji nadjądrza. Kościół nigdy nie wypowiedział się poprzez Magisterium jaka metoda pobrania nasienia jest moralna.

Teologowie, moraliści, duszpasterze, małżonkowie zastanawiają się, która z tych metod jest najbardziej ludzka, czyni człowieka dobrym.

Racjonalnie najprostrzym sposobem pobrania nasienia jest doprowadzenie się do pobudzenia i wytrysku spermy do odpowiedniego pojemnika. Zdrowy rozsadek podpowiada też, że bez sensu jest pobierać nasienie robiąc  biopsję nadjądrza i   ranić narządy płciowe i jeszcze narażać się na ryzyko  komplikacji zdrowotnych. Już na tym poziomie refleksji dostrzegamy wartość rozumu, którym zawsze mamy się kierować.

Rozum podpowiada, że najłatwiejszym i najbezpieczniejszym sposobem pobrania nasienia jest samo pobudzenie, które nie należy utożsamiać z masturbacją w znaczeniu moralnym. W uznaniu takiego sposobu pobrania nasienia przeszkadza nieumiejętność odzielenia czynu fizycznego od czynu moralnego. Dlatego czyn fizyczny pobudzanie członka ręką w celu doprowadzenia do wytrysku utożsamia się z czynem masturbacji, która jest złem moralnym. Tak nie jest, ponieważ czyn moralny jest tworzony przez rozum człowieka, który określa cel działania, wartości, które się chce realizować i motywy z jakich się podejmuje działanie. Fakt fizyczny widzi się zaś jako działanie człowieka obserwowanego z zewnątrz bez zastanawiania się co ten człowiek wyraża poprzez swoje działanie. Wtedy wytrysk nasienia w wyniku samo pobudzenia, poza kontekstem współżycia seksualnego, widzi się jako coś złego w każdych okolicznościach i poprzez skojarzenie utożsamia się z masturbacją jako aktem samym w sobie złym. Rozum nie stara się wtedy rozróżnić między różnymi czynami, zewnętrznie podobnymi, ale mającymi całkiem inne znaczenie. Można o tym przeczytać w artykule czym jest przedmiot czynu, intencją i okoliczności http://surl.li/sqckg

Są małżonkowie, którzy  przedmiot czynu  tworzony przez rozum utożsamiają w fizycznym zachowaniem (rozum ma wiedzieć co robię?), nie dostrzegają wpływu intencji na przedmiot czynu (rozum mówi dlaczego coś robię?).  Jeżeli małżonkowie nie potrafią zrozumieć tej różnicy jest możliwość pobrania nasienia w czasie współżycia seksualnego do specjalnej prezerwatywy nie nasączonej plemnikobójczymi środkami chemicznymi ( tu także może pojawiać się  trudność w rozróżnieniu faktu fizycznego założenia prezerwatywy od czynu moralnego, który rodzi się z pracy rozumu i woli) i dostarczenie spermy do ośrodka dającego taką możliwość.

br. Ksawery Knotz


Podobne artykuły: